Buenos Aires, Paryż, Nowy Jork

Słupska Sinfonietta

2 czerwca 2024 r. godz. 18:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia gościnne
Bilety 50/45 zł
KUP BILET

 

Na zakończenie sezonu artystycznego Słupska Sinfonietta zaprasza Państwa na muzyczną podróż przez różne style muzyczne - od argentyńskich tang Astora Piazzolli, przez znane utwory muzyki francuskiej z repertuaru m.in. Edith Piaf i Charlesa Aznavoura, do nowojorskich przebojów George’a Gershwina.

Podróż to o tyle niezwykła, że Słupską Sinfoniettę poprowadzi BOHDAN JARMOŁOWICZ - wieloletni dyrektor słupskiej filharmonii.

Wystąpi dwóch solistów: WIESŁAW PRZĄDKA – wirtuoz akordeonu i bandoneonu, znany już w naszym mieście z wielu koncertów oraz CHRIS SCHITTULLI, wokalista, zamieszkały w Polsce od kilku lat, Francuz włoskiego pochodzenia.

Usłyszymy między innymi wiązanki: tang Piazzolli, walców francuskich, najlepszych fragmentów „Błękitnej rapsodii” George’a Gershwina a także tak popularne przeboje, jak „Isabelle”, „La vie en rose” czy „New York, New York”.

Okazją do zaprezentowania tak różnorodnego repertuaru są dwie rocznice: 100.rocznica skomponowania i wykonania „Błękitnej rapsodii” Gershwina i 100. rocznica urodzin ikony francuskiej piosenki, Charlesa Aznavoura.

 

Biogramy:
 

Chris SCHITTULLI – wokalista francuski, tłumacz, ambasador francuskiej piosenki w Polsce i polskiej piosenki po francusku

 

Francuz o włoskich korzeniach pochodzący z Grenoble. Dla swojej żony Polki przeprowadził się z Francji do Warszawy, gdzie obecnie mieszka i rozwija swoją karierę muzyczną.

Muzyczny samouk o niepowtarzalnej scenicznej charyzmie i wyjątkowym głosie. Muzyka towarzyszyła mu od dziecka, ale dopiero w wieku 17 lat Chris rozpoczyna naukę śpiewu. Prowadzili go m.in. światowej sławy baryton Mark Pancek oraz Thierry Peala, uznany wokalista jazzowy. Przygoda z bel canto pozwoliła mu na tworzenie muzyki pełnej ekspresji, uczuć i emocji. Chris z łatwością porusza się w szerokim repertuarze pop, jazz, rock, pop-opera, piosenki autorskiej czy poezji śpiewanej.

Od 2008 roku współpracuje z Richardem Crossem, słynnym trenerem wokalnym we Francji.

W 2013 roku ukończył paryską szkołę Pédagogie de Richard Cross, co pozwoliło mu rozwinąć pasję pedagoga śpiewu.

Współpracuje z wieloma orkiestrami i grupami muzycznymi we Francji.

Współzałożyciel i wokalista francuskiej grupy muzycznej DIVINO, znanej z repertuaru pop-opera.

Tłumaczy na język francuski i interpretuje teksty polskich Mistrzów takich jak Jacek Cygan, Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski, Agnieszka Osiecka, Julian Tuwim.

Współpracuje z wybitnymi polskimi muzykami, tj. Bogdan Hołownia, Piotr Wrombel, Jarek Małys, Hadrian Filip Tabęcki, Witold Cisło, Robert Murakowski, Robert Majewski, Piotr Rodowicz, Maciej Strzelczyk, Sebastian Wypych, Wiesław Prządka etc…

W 2017 roku we współpracy z Bogdanem Hołownią wydał płytę C’est si bon (2017) stanowiącą ukłon w stronę polskich i francuskich mistrzów piosenki.

Aktualnie we współpracy z René Koelblen i Wiesławem Prządka powstaje projekt muzyczny Wasowski i Przybora à la française.

W lutym 2020 roku wystąpił przed Prezydentem Emmanuelem Macron podczas jego oficjalnej wizyty w Polsce.


 

Wiesław PRZĄDKA jest jednym z najwybitniejszych polskich akordeonistów oraz jedynym Polakiem grającym na bandoneonie diatonicznym – instrumencie charakterystycznym dla argentyńskiego tango. Wirtuoz, kompozytor, aranżer i dyrektor artystyczny dużych produkcji muzycznych. Artysta, który wprowadził w naszym kraju akordeon jako instrument solowy do sal koncertowych oraz filharmonii. Jako pierwszy Polak, odważył się grać na nim muzykę całego świata wprowadzając własne innowacje, tworząc przez lata liczne autorskie projekty i aranżacje. Gra na akordeonie w jego wykonaniu nadała temu instrumentowi nową, dużą wartość muzyczną. W duszy Wiesława Prządki brzmi przede wszystkim muzyka francuska w różnych stylach i odsłonach oraz namiętne tango. Czerpiąc z tych dwóch źródeł tworzy atmosferę swoich koncertów oraz nagrań płytowych. Wiesław Prządka to artysta sentymentalny i uczuciowy. Jego wirtuozeria gry na instrumentach jest na najwyższym poziomie, ale to przekaz artystyczny czy wręcz duchowy, jakiego można doświadczyć na jego koncertach, wyróżnia go na rynku muzycznym. Spotkanie z nim to przeżycie, emocje, a on sam na scenie to duża doza elegancji i dobrego smaku.

Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki zaowocowały współpracą z największymi postaciami sceny muzycznej – Richardem Galliano, Gustavo Fontana, Michałem Znanieckim, Krzesimirem Dębskim, Waldemarem Malickim, Zbigniewem Górnym, Anną Duczmal – Mróz, Bohdanem Jarmołowiczem, Markiem Mosiem, Stanisławem Soyką, Tomkiem Szymusiem, Tomaszem Tomaszewskim, Hanną Banaszak, Grażyną Brodzińską, Olgą Bończyk, Justyną Szafran, Krzysztofem Kilijańskim, Jackiem Wójcickim, Krzysztofem Jakowiczem, Filipem Wojciechowskim, Krzysztof Meisingerem, Robertem Horną, Markiem Piątkiem, Rafałem Karasiewiczem, Zbigniewem Wromblem, Andrzejem Mazurkiem, Edmundem Klausem, Jose Juniorem Mossalinim, Izydorem Leitingerem, Dominikiem Bukowskim Jerzym Główczewskim, Piotrem Baronem, i in.

Jako wszechstronny artysta koncertuje na estradach Polski i świata w różnych formacjach muzycznych: własnych, gościnnie oraz jako wykonawca solowy. Jest również dyrektorem artystycznym dużych produkcji muzycznych, na które zaprasza wybitnych artystów z Polski i całego świata.

Dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Ma na swoim koncie wiele płyt nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet, z zespołami Hot Swing i New Tango Bridge, oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Jego najnowsza płyta Suita Troileana Astor Piazzola nagrana z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz jest produkcją unikatową na skalę nie tylko Polski ale i świata.


 

Bohdan JARMOŁOWICZ - jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. W roku 1976 ukończył studia dyrygentury w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego, zaś w roku następnym studia kompozycji w klasie prof. Floriana Dąbrowskiego. Dyrygent, kompozytor, aranżer. W przeszłości także pianista jazzowy i lider zespołów jazzowych.

Komponował i nagrywał muzykę do spektakli teatralnych i filmu. Występował także w Europie Zachodniej jako dyrygent i generalny dyrektor muzyczny amerykańsko-niemieckich produkcji znanych musicali, między innymi Cabaret, West Side Story i Phantom of The Opera. W latach 2005-2007 wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica towarzyszył słynnym zespołom baletowym, wśród nich Classique Ballet de Paris oraz Państwowemu Baletowi z Sankt Petersburga, wykonując muzykę Piotra Czajkowskiego do baletów Dziadek do orzechów i Jezioro Łabędzie. Koncertował i nagrywał z licznymi orkiestrami, m.in. Das Sinfonie Orchester Berlin. Występował z większością polskich solistów oraz wieloma solistami z zagranicy (m.in.: Cyprien Katsaris i Richard Galliano).

Był dyrektorem artystycznym Wielkopolskiej Orkiestry Symfonicznej w Poznaniu, Słupskiej Orkiestry Kameralnej i Filharmonii Olsztyńskiej. Od 1992 do 2017 roku piastował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.

Od ponad trzydziestu lat opracowuje różne stylistycznie programy na potrzeby orkiestry symfonicznej. Jako aranżer i dyrygent brał udział w realizacji ponad trzydziestu płyt. Najważniejszą z nich jest płyta nagrana z amerykańskim saksofonistą Gregiem Banaszakiem z rzadko wykonywanymi kompozycjami na saksofon i orkiestrę kameralną (Rachmaninow, Głazunow, P.M. Dubois, Villa-Lobos, Ibert ), która w roku 1998 uzyskała nominację do prestiżowej nagrody amerykańskiego przemysłu muzycznego Grammy.

Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania i wykonania utworów współczesnych, m.in. kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Norberta Mateusza Kuźnika, Piotra Mossa, Mikołaja Hertla, Bogusława Schaeffera.

Posiada wiele nagród artystycznych i państwowych przyznanych przez ogólnopolskie gremia. Wśród nich m.in. Złoty Krzyż Zasługi (2000), Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006), odznakę Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2012) oraz Srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2016).

Od 2012 roku jest pracownikiem naukowym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a od lutego 2018 roku profesorem tej uczelni. Na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej uczy młodych adeptów dyrygentury, metodyki prowadzenia zespołów orkiestrowych, instrumentacji i propedeutyki aranżacji oraz prowadzi zajęcia z praktyk orkiestrowych.